Laatse dag El Chalten, rit naar Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Laatse dag El Chalten, rit naar Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Laatse dag El Chalten, rit naar Torres del Paine

Door: Hans Hofman

12 November 2014 | Chili, Puerto Natales

11 november, Wandeling en ritje naar El Calafate

Vanmorgen opgestaan en waren we weer zover hersteld dat er nog wel een wandelingetje af kon. We moesten toch om 10 uur uit de kamer en de zouden pas om 6 uur worden opgehaald voor de bus. Dus tijd zat.
Wij op naar de Laguna del Torre in de hoop nu eens een mooi uitzicht te krijgen op de Cerro Torre. Dat is een bergrug met 3 scherpe punten naast elkaar.
Een wandeling van 3 uur heen en dezelfde weg iets korter weer terug. Deze keer viel het pad wel mee, maar het blijft een flinke wandeling met af en toe wat klauteren. Boven aangekomen helaas geen zon en waren de toppen niet zichtbaar.
Wel zat er een roofvogel op de plek waar iedereen z'n lunch gebruikte om op een gemakkelijke manier aan eten te komen. Wel leuk om er een van zo dichtbij te kunnen bekijken.

Daarna weer naar beneden en even langs een restaurantje in El Chalten om nog een broodje hamburger te scoren voordat we de bus in zouden gaan.
Even voor zessen waren we weer terug in het hotel en om 6 uur werden we weer keurig opgehaald om naar het busstation te gaan. Daar ingecheckt en een half uurtje later gingen we weer op pad voor de rit van 3 uur naar El Calafate.
Overigens is dat dus wel een ritje van Rotterdam naar Groningen en onderweg kom je geen enkel dorpje tegen. Allen af en toe een haciënda (boerderij) met schapen en koeien en daar tussendoor wat guanaco's, hazen en een enkele vos. Verder alleen maar lege steppe met op de achtergrond de besneeuwde toppen van de bergen.
Wel is het zo helder dat je die 100 km verder nog steeds duidelijk kunt zien. Eigenlijk zie je daar goed aan wat een enorm land Argentinië is. Bijna oneindige vlaktes en enorm veel schone lucht. Dat komt bij ons nauwelijks meer voor. Alleen na een harde westerstorm of zo.
Rond 9 uur zijn we aangekomen in El Calafate en weer afgezet in het zelfde hotel. En om de beentjes even weer los te maken van de wandeling overdag zijn we het stadje maar ingegaan. Biertje drinken en wat boodschapjes doen voor de volgende dag en daarna op tijd naar bed. Want de volgende ochtend werden we zouden we weer vroeg worden opgepikt voor de busrit naar Puerto Natale in Chili.

12 november, Bustocht naar Puerto Natales en EcoCamp in Torre del Paine

Vroeg op en snel ontbijten en vervolgens naar het busstation. Dat is hier trouwens echt een station met overkappingen waar de bussen onder staan. De bus is in Argentinië een alternatief voor het vliegtuig. Voor de kortere afstanden van 3 a 4 uur neem je de normale streekbus en voor de langere afstanden een slaapbus, waar je van je stoel dus een echt bed kunt maken.
Om 8:30 uur reden we met de bus weg naar Puerto Natales en na bijna 3 uur kwamen we bij de grens met Chili. Daar heeft het ons ongeveer een uur gekost om eerst Argentinië te verlaten en daarna Chili binnen te gaan. Iedereen moest de bus uit en bij binnenkomst van Chili moest alle begage gescand worden. Dus ook dat moest uit de bus gehaald worden. En hoopjes formulieren invullen. Maar ja, dat hoort er bij.

Inmiddels hadden we 2 Hollanders ontmoet, Pieter en Maria uit Alkmaar, die ook via Avila Reizen hadden geboekt. En zij gingen ook naar EcoCamp. Dus hadden we onderweg al wat ervaringen uitgewisseld. Zij waren al in Ushuaia geweest en hebben ons nog wat tips aan de hand gedaan.
Bij aankomst in Puerto Natales werden we opgewacht door een busje van EcoCamp en daarmee naar hun kantoortje gebracht. Bij een naastgelegen restaurantje kregen we een uitgebreide lunch en rond 3 uur vertrokken we naar EcoCamp met nog 2 meiden die op hun kantoor in Santiago werkten. Een Duits meisje dat al een paar jaar in Chili woonde en een Chileense. Zij gingen een paar dagen praktijkervaring opdoen in het kamp.

Onderweg zijn we nog in een enorme grot geweest waar onderandere vroeger Milodons leefden. Een soort groot reptiel die veel op een beer leek, maar dan met een dikke staart. Maar je de laatste was iets van 10.000 jaar geleden gesignaleerd dus die was nergens meer te bekennen. Overigens wel een indrukwekkend grote grot die deed denken aan de boeken van Jean Auel, o.a de Mammoetjagers etc.
Wij daarna weer door en om 7 uur sávonds kwamen we aan in EcoCamp en in het nationaal park Torres del Paine.
Daar werden we ontvangen met drankje en kregen we inlichtingen over wat er allemaal aan activiteiten waren voor de volgende dag.
Om 8 uur aan tafel en daarna naar onze hut. Echt super. Met een eigen houtkacheltje en een enorm bed. En door het dak kun je naar de sterren kijken als die er zijn. Helaas was het bewolkt en woei het hard. Patagonian weather zoals we al gewend waren. Maar we hebben geslapen als een roosje.