Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Ushuaia

Door: Hans Hofman

19 November 2014 | Argentinië, Ushuaia

Vandaag wat vroeger opgestaan. Ik wilde wel aan dek zijn op het moment dat we de haven van Ushuaia binnenvoeren en dat was om 7 uur. Prachtig weer en je kon in je shirtje aan dek staan. Toen Ushaia opdoemde was het net of je een kustplaats in Noorwegen binnenvoer. En ook de Hurtigrutten, de lokale veerboot langs de kust van Noorwegen, lag in de haven. Alleen was deze hier voor een Zuidpool Expeditie.
Met een zonnetje, een strak blauwe en heldere lucht worden alle kleuren enorm intensief.
Om 8 uur ontbijten en om 9 uur stonden we op de kade. Daar moesten we echter wachten op ons vervoer naar het hotel en die kwam pas om even voor 10 uur. Achteraf hadden we net zo goed kunnen gaan lopen, want het hotel, Hotel Lennox, lag nog geen 400 meter lopen van de haven aan de hoofdstraat. Alleen was het laatste stukje stijl omhoog. Daarom hadden we vanaf de 4e etage, waar het restaurant is, een mooi uitzicht over de stad en de haven. En voor het hotel was het een beetje een rommeltje want ze zijn bezig de kabels en leidingen in de straat te leggen. Alles opgebroken dus.

Daar aangekomen even alle verslagen weer bijgewerkt en omdat we nog niet op onze kamer konden zijn we met de bus naar het nationale park Tierra del Fuego (ofwel Vuurland voor de niet ingewijden) gegaan. 12 km rijden en daarna werden we afgezet bij het postkantoortje "Aan het eind van de wereld". Daar kun je je paspoort af laten stempelen en als je wil een kaartje versturen.
Vanaf daar zijn we een wandeling door het park gestart. Zou ongeveer 10 km zijn, maar of dat helemaal klopte betwijfel ik achteraf. We hebben er bijna 4 en een half uur over gedaan en waren nog net op tijd om de bus terug te halen.
Wel een prachtige omgeving met vele kleuren rots en de nodige ganzen. Een groot deel liep langs de waterkant en daar had je af en toe magnifieke doorkijkjes. Later ging het deels door het bos en dat gaf wat geploeter door de vele modderpaadjes en klauterpartijen over gevallen bomen. Het schijnt hier nogal eens te stormen en ook de bevers doen hun best om de boel te slopen. Die laatste heeft het Argentijnse leger in het verleden ingevoerd en daar hebben ze nu dik spijt van.

Terug in Ushuaia eerst maar even een warme douche/bad genomen om de spiertjes weer los te krijgen. En daarna het stadje in om te eten. Daar kwamen we teregt in een gezellig kroegje en hebben heerlijk gegeten.
Daarna nog even wat nachtfoto's gemaakt langs de haven en op naar bed. Klaar voor vertrek naar de volgende halte, Trelew bij het schiereiland Valdez.

• 21 November 2014 - 01:46

Natascha:

Leuk om te lezen en te zien allemaal!! Een fantastische reis maken jullie en we kunnen er allemaal op afstand een beetje van meegenieten :D ook leuk jullie weer ff gesproken te hebben via skype benieuwd naar het opkomende verhaal. Veel plezier xxx