Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Melbourne

Door: Hans Hofman

Blijf op de hoogte en volg Hans

24 November 2016 | Australië, Melbourne

22 november
Opstaan en lekker in het zonnetje ontbijten met het geruis van de zee op de achtergrond. Hoe mooi kan een afscheid dan zijn.
Vanaf de camping was het nog een uur rijden naar het verhuurbedrijf waar we onze camper hebben ingeleverd en daarna werden we netjes op het vliegveld afgeleverd. Ingecheckt en lekker buiten in het zonnetje gaan zitten met een kop koffie en een stuk carrotcake die we onderweg hadden meegenomen.
Wel grappig eigenlijk want toen we aankwamen in Nieuw Zeeland was het ook prachtig weer en super helder. En bij vertrek nu ook weer, alleen zat er een temperatuurverschil in van bijna 15 graden.

Om een uur of 1 zijn we maar door de douane gegaan en hebben bij de Gate van Cathay Pacific zitten wachten tot die vlucht zou gaan boarden. Maar dat duurde vrij lang, dus na een half uurtje maar afscheid genomen. Want ik moest voor mijn vlucht naar een andere Gate. Naar toen bleek helemaal aan de andere kant van het vliegveld. Ik dus de pas erin, maar bij aankomst bleek dat er vertraging was.
Mijn vlucht vertrok uiteindelijk een half uur te laat en ondertussen zag ik het vliegtuig met Hil netjes op tijd weg taxiën.
Na drie en een half uur kwam Melbourne in zicht op de routekaart, maar vervolgens hebben we nog een half uur rondgecirkeld vanwege het slechte weer. Heb ik weer. Denk je de regen te ontvluchten door naar het warme Australië te gaan, is het 13 graden en plenzende regen.

Gelukkig daarna redelijk vlot een bus naar de stad kunnen regelen en die stopte bijna recht tegenover het hotel, Hotel Cosmopolitan, in de wijk St. Kilda. Een klein hotelletje met nette kamers, maar wel een beetje gedateerd. Wel weer vlak bij St. Kilda Beach en een gezellig straatje, Acland Street, vol kroegjes dus dat is makkelijk voor de maaltijden.

23 november
Het heeft ongeveer de hele nacht geregend dus rustig aan opgestaan. Daarna eerst geregeld dat mijn kaart voor het openbaar vervoer voldoende saldo had. Die had ik al aan het begin van mijn trip van iemand gekregen dus dat was mooi meegenomen. En toen een barretje opgezocht voor het ontbijt. Niet echt goed opgelet dus en kom ik in een vegetarisch restaurantje terecht. Ontbijten met een Vega burger met maiskorrels en noten, gegrilde spinazie en broccoli en een paar scharreleieren. Maar ik moet toegeven dat het best lekker was.

Inmiddels was het weer zonnig en heb ik de tram genomen naar het centrum van Melbourne. Dat is geconcentreerd rond de Yarra River en bestaat voornamelijk uit hoogbouw. Maar langs de rivier zit het ook weer vol met barretjes en restaurantjes met terrasjes en shopping centra en er loopt een mooie boulevard langs het water aan beide kanten. En daar wordt druk gebruik van gemaakt door joggers, fietsers en toeristen, dus een gezellige drukte. Daar komt de kerstsfeer dan ook nog bij want dat is hier al volop aan de gang.
Overigens een pracht plek voor Sinterklaas om aan te komen met zijn stoomboot, maar dat zal ie wel te ver weg vinden.

Na de middag begon het weer te plenzen en ben ik met de tram teruggegaan naar St. Kilda. Daar eerst de buien afgewacht en vervolgens een eind langs het strand gelopen over de boulevard. Bij de pier werd goed gebruik gemaakt van de harde Zuidwest bries door een flink aantal kite surfers en dat trok dan weer de nodige, met name Aziatische, toeristen die luid stonden te juichen bij de vele, hoge, sprongen.
Aan het eind van de pier zat, tussen de basaltblokken, een kleine kolonie pinguïns genesteld. Maar die waren moeilijk te zien omdat ze helemaal wegkruipen in de gaten tussen de blokken.

En inmiddels werd het alweer tijd om aan eten te gaan denken dus ben ik teruggelopen naar het straatje met de vele kroegjes bij St. Kilda Beach. Een gezellig restaurantje uitgezocht om deze keer een echt broodje beefburger te scoren met een pint helder bier.
Overigens kostte het best nog moeite om een plekje te vinden. Er is hier een erg druk uitgaansleven. Het lijkt wel of niemand zin heeft om zelf te koken. En dan ook nog eens een berg geld over heeft want echt goedkoop is het niet.
Ondertussen had ik via WhatsApp contact met Nederland en kreeg te horen dat Hil veilig was aangekomen na een lange trip van bijna 28 uur. Die was dus een beetje afgedraaid.
Ik nog niet en na het eten ben ik nog maar even terug naar het strand gegaan om van de zonsondergang te genieten en daarna terug naar het hotel.

24 november
Deze keer iets gerichter op pad. Met het trammetje naar het centrum en daar overgestapt op de City Circle Tram. Dit is een gratis tram die een rondje maakt in het centrale zaken district van Melbourne. Onderweg krijg je informatie over de gebouwen waar je langs komt. En je kunt overal uitstappen, rondkijken en bij de volgende tram weer instappen.
Mijn eerste halte was de Old Tressury Building. Dit was vroeger de opslagplaats voor het goud dat vanaf de goudvelden in Victoria werd aangevoerd.
Nu is het een museum met veel informatie over de goudvelden, de struikrovers die hier leefden, de ontwikkeling van Melbourne en in de kelders de opslagplaatsen van het goud. Ook ligt er een kopie van de grootste klop goud die ooit gevonden is. Een enorme bonk die nu zo'n 30 miljoen waard zou zijn.
Door naar Lygon Street in de wijk Carlton. Hier zit het vol met Italiaanse tentjes en dat is dus een goeie plek voor een kop espresso koffie. Lekker in het zonnetje op het terras.
Van daar uit ben ik doorgelopen naar de Queen Victoria Market, een overdekte mark voor fruit, groente, vis en vlees, maar ook kleding, auto onderdelen etc.

Weer op het trammetje gestapt en verder naar Waterfront City. Dat ligt aan de Victoria Harbour en bevat een winkelcentrum, barretjes en de nodige appartementen. Maar het is nog in ontwikkeling en daardoor weinig aantrekkelijk.
Weer doorgegaan naar een halte aan de Yarra River. Vandaar ben ik naar de Eureka Tower gegaan voor het uitzicht vanaf de 88e verdieping, het Skydeck.
Best een flink uitzicht, maar niet te vergelijken met het uitzicht over Auckland vanaf de Skytower. Daar zag je veel groen van de natuurparken en de vele eilanden met daartussen de blauwe baaien. Dat ontbreekt wel hier in Melbourne.
Rondom de rivier is een stuk hoogbouw en daarna voornamelijk een huizenzee. Maar weinig groen er tussenin van parken of zo. Niet de mooiste stad die ik heb gezien in elk geval.

Inmiddels was het 5 uur en ben ik teruggegaan naar mijn hotel en een uurtje lekker op het balkon gezeten met een boek. Daarna weer een kroegje opgezocht dicht bij het hotel om te eten en nog even langs de boulevard gelopen. Ook nu weer gezellig druk met straatmuzikanten en sporters. Een actief volkje hier hoor.
Morgen weer een drukke dag. Eerst de camper ophalen, dan boodschappen doen en daarna naar de Spirit of Tasmania, de veerboot naar Tasmanië.

  • 25 November 2016 - 22:51

    Karel En Lies:

    Hoi Hans,
    Dat lijkt me wel even wennen; van de mooie natuur van Nieuw Zeeland naar de grote stad Melbourne!
    Maar het ziet er wel relaxt uit op de foto's.
    Veel plezier op Tasmanië.
    Groetjes,
    Karel en Lies.

  • 28 November 2016 - 16:21

    Dick:

    Ik heb inmiddels minder gezien van Australië dan jij, maar ik vind Melbourne een fantastische stad. Vooral de enorme diversiteit aan architectuur vind ik prachtig. Ik heb er in 2011 en 2013 heel wat voetstappen achter gelaten.
    Het zal wel weer even wennen zijn om zo in je eentje verder te trekken.
    Nog heel veel plezier!

Tags: Melbourne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Uluru, Australië

Actief sinds 13 Aug. 2010
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 107268

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 18 April 2017

Australië, Nieuw Zeeland en Tahiti

21 Oktober 2014 - 29 November 2014

Rio de Janeiro, Argentinië en Zuid Chili

21 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Rondje Zuid-Oost Europa

31 Augustus 2012 - 01 Oktober 2012

Kaapstad, Namibië en Botswana

24 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Rondje Spanje en Portugal

14 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: