Port Douglas en Kuranda - Reisverslag uit Kuranda, Australië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Port Douglas en Kuranda - Reisverslag uit Kuranda, Australië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Port Douglas en Kuranda

Door: Hans Hofman

Blijf op de hoogte en volg Hans

24 Augustus 2016 | Australië, Kuranda

maandag 22 augustus.
Rustige start vandaag. Even op het strand gaan kijken maar dat was niet spectaculair. Daarna lekker bij het zwembad op de camping gezeten en om 12 uur op pad voor de snorkeltrip naar het Great Barrier Reef. Best relaxed. We waren met ongeveer 20 man op een grote catamaran van Calypso. En het was ongeveer een uurtje varen naar het Opal Reef.

Daar aangekomen had ik alles aangetrokken en de camera klaargemaakt. Maar vervolgens moesten we er weer uit. Een andere boot van Calypso had problemen en ze gingen daar helpen. Dus nog een half uur varen. Wij daar het water in en kregen de nodige aanwijzingen en info van een van de bemanningsleden. Je kunt wel zien dat veel van het koraal is afgestorven, maar op sommige stukken heeft het nog wel mooie rode, groene of blauwe kleuren. En vooral de vissen zijn prachtig. Ik dus er op los met mijn camera. Maar dat valt best tegen om dat hij blijft drijven. En ikzelf ook. Een paar keer een eind gedoken, maar dan is het moeilijk om jezelf stabiel te houden en de camera te bedienen. Ben helaas geen vrouw, dus ik kan maar een ding tegelijk. Nog een beetje oefenen zo te zien, maar over een week komt de herkansing als ik 3 dagen met een zeilboot meega bij de Whitsunday eilanden. Wat in elk geval opvalt is dat alles een beetje blauw is. Daar moet ik nog iets op vinden.

dinsdag 23 augustus.
Weer op weg, nu naar Kuranda. Eerst langs de kust en een kilometer of 30 voor Cairns de bergen in. Wat dan opvalt is dat ik in het begin elke keer de neiging had om bij een mooi strand te stoppen. Inmiddels wordt dat heel gewoon. Er zijn hier honderden kilometers stranden met palmbomen, prachtig wit zand etc. En dat wordt dan heel gewoon. Eigenlijk geldt dat ook een beetje voor de tropische regenwouden. Maar het blijft wel bijzonder dat je er zomaar doorheen rijdt en dan ook nog met zoveel rust. Het blijft genieten, maar een paar foto's zijn wel genoeg.

Lekker op tijd aangekomen in Kuranda en daar het Kuranda Rainforest Accomodation Park opgezocht. Deze snel gevonden en van daaruit kun je lopend naar het stadje Kuranda. Maar daar aangekomen ging net alles dicht. Dit is een soort hippie stad met veel handwerkwinkeltjes en souvenirs. en ze handhaven denk ik ook hippie openingstijden van 10 tot 15 uur.

Ik weer terug naar de camping en lekker het zwembad ingedoken voor verkoeling. Want het is hier inmiddels 27 graden en redelijk vochtig.
Wat die vochtigheid doet kwam ik s' nachts achter. Ik had mijn handdoeken te drogen gehangen maar kwam er achter dat ze de volgende ochtend alleen nog maar natter waren. Het water druipt dan van de bomen. Nu snap ik wat ze bedoelen met Rain forest.

woensdag 24 augustus
Alweer een weekje onderweg. De tijd gaat snel maar we hebben gelukkig nog een paar weekjes.
Vandaag een rondje gemaakt door en over het Barron Gorge National Park. Heen met de Kuranda Scenic Railway, een trein met oude wagonnetjes die van Kuranda tot aan Cairns door het bos en langs de Barron river rijdt. Onderweg wordt gestopt bij de Barron Watervallen. Vervolgens wordt je met een bus naar de Skyrail Rainforest Cableway gebracht. Dit is een cabine baantje waarmee je hoog over het regenwoud zweeft. Zo krijg je mooi overzicht van de omgeving zonder echt moe te worden. Van bovenaf is het wel moeilijk inschatten hoe hoog die bomen eigenlijk zijn omdat je vaak alleen de bebladerde toppen ziet. Onderweg moet je af en toe overstappen en daar kun je dan ook een kort rondje lopen en kom je tot de ontdekking dat er bomen bij staan van meer dan 40 meter hoog. Ook kun je goed zien dat andere planten die bomen dan weer gebruiken om naar boven te klimmen om ook wat zonlicht op te doen.
Om 5 uur weer terug op de camping en was het hoog tijd voor een koud biertje en een frisse duik.

  • 24 Augustus 2016 - 13:46

    Rita En Ton:

    Nou Hans je hebt alweer veel meegemaakt! leuk om te lezen we blijven je volgen

  • 24 Augustus 2016 - 16:26

    Natascha :

    Je kan altijd nog in een van de lagunes oefenen met je camera haha! En op de Whitsundays heb je alle tijd joh ;) xx

  • 26 Augustus 2016 - 18:01

    Tim :

    Leuke verhalen! Blijf schrijven hè?

    Wat betreft die kleuren blauw, dat is inderdaad zo. Je mist het rode licht wat als eerste onder water verdwijnt (een regenboog heeft ook rood aan zijn uiterste zijde). Ligt dus niet aan je camera. Adobe Première kan soms met een filter die kleur repareren.

    Geniet ervan!

  • 28 Augustus 2016 - 12:10

    Hans Hofman:

    Tim bedankt voor je uitleg. Ik dacht al aan iets met filters in Photoshop, maar dan moet ik wachten tot ik thuis ben. Wil ook nog de flitser proberen, maar ik vermoed dat alles dan nog blauwer wordt. Gaan we uitproberen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Uluru, Australië

Actief sinds 13 Aug. 2010
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 107274

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 18 April 2017

Australië, Nieuw Zeeland en Tahiti

21 Oktober 2014 - 29 November 2014

Rio de Janeiro, Argentinië en Zuid Chili

21 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Rondje Zuid-Oost Europa

31 Augustus 2012 - 01 Oktober 2012

Kaapstad, Namibië en Botswana

24 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Rondje Spanje en Portugal

14 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: