Langs Noordoewer naar Aus - Reisverslag uit Lüderitz, Namibië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Langs Noordoewer naar Aus - Reisverslag uit Lüderitz, Namibië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Langs Noordoewer naar Aus

08 September 2012 | Namibië, Lüderitz

7 september

s'morgens om even over 6 uur opgestaan, even douchen en daarna naar Fish River Canyon. Gestopt bij het main view point, waar een groot terras is met picknick tafels. Daar was het zonnetje net op, dus mooi op tijd. Maar toen we over de rand keken viel dat dus wel tegen. Beneden in de canyon was het nog donker omdat daar het zonlicht nog niet doordrong. Wij dus op ons gemak naar een volgend view point. Daar werd het al iets beter, maar achteraf hadden we nog rustig een uurtje kunnen uitslapen.
Daarna terug naar het main view point en hebben we daar ontbeten. Ik had ons ontbijtje met brood etc op de tafel gezet en ben nog even wat foto's gaan maken. Foutje dus, want we kregen een invasie van zwarte vogels die alvast maar aan het brood waren begonnen.
Even ingegrepen, maar ze werden wel steeds brutaler. De rest van de morgen zijn we nog een aantal view points lagsgegaan over weggetjes waar elke onderdeel van de auto werd getest op stevigheid en ik op mijn stuurmanskunst. En het lijkt goed te gaan. Alles zit nog vast en wij leven nog.

s'Middag doorgereden naar Ais Ais waar we de volegende nacht hadden geboekt. Dit ligt aan het einde van de Fish River Canyon. Hier is een heetwater bron, waarmee ze ook het zwembad vullen. Helaas waren we een beetje te laat bij het zwembad, want de zon was al weg daar.
Maar het water was in elk geval lekker warm en stonk een beetje naar zwavel.
In het bijbehorende restaurant hebben we heerlijke Oryx beefstuk gegeten en daarna nog een tijdje op het terras zitten natafelen met een paar Limburgers. Die reden ongeveer de zelfde route en zijn we later dan ook meerdere malen tegengekomen. Voordeel van Ais Ais was ook dat het s'nachts redelijk warm bleef.

8 september
Na het ontbijt zijn we een eindje Fish River Canyon ingelopen en kwamen we daar een Zuid-Afrikaan tegen die wist te melden dat het zicht vanaf de bovenkant van de berg bijzonder mooi is. Ja en dan wordt je dus uitgedaagd om daar ook naar toe te klimmen. Dat viel wel even tegen, zeker naarmnate de zon ook steeds warmer werd. Een eind over de helft
en menig zweetdruppeltje verder vonden we het wel mooi geweest en zijn weer naar beneden gegaan. Alles ingepakt en weer op pad.

De weg gevolgd naar Noordoewer. Weer net zo'n hobbelweg als de voorgaande dag. Alleen moesten we nu een paar honderd km over zulke wegen met als einddoel Aus. Vanaf Noordoewer reden we langs de Oranje rivier die de grens vormt met Zuid-Afrika. Hier was een schitterende natuur, waarbij het steeds weer opvalt dat, ondanks de schrale grond, overal toch nog plantjes met prachtige bloemen staan. Onderweg kwamen we nog een bewaker tegen die vondt dat hij wel wat geld verdiende omdat hij daar in de hitte op wacht stond. Wij hem wat gegeven, maar dan moest wel op de foto. Nou dat was dus geen probleem

Daarna weer naar het noorden en uiteindelijk kwamen we, na 470 km grotendeels gravelweg, tegen 7 uur aan in Aus. De camping die we hadden uitgezocht was echter vol en op aanwijzingen van de eigenaar zijn we terechtgekomen op een kleine camping achter het benzinestation in Aus. Geen luxe, maar alles was aanwezig. Op het gemak gegeten en daarna naar bed.