Weer onderweg, Bulgarije en Servië - Reisverslag uit Pojate, Servië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Weer onderweg, Bulgarije en Servië - Reisverslag uit Pojate, Servië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Weer onderweg, Bulgarije en Servië

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

15 Juli 2013 | Servië, Pojate

Inmiddels is het maandag en hebben we voor het eerst weer Internet. Dus maar even de site bijwerken.
Zaterdag 13 juli zijn we uit Vourvourou, Griekenland, vertrokken en weer richting Bulgarije gegaan. Onderweg kwamen we een leuk plaatsje,
Arnea, tegen en hebben daar nog een uurtje rondgekeken. Veel kunstenaars en winkeltjes met lokale producten. Even een kop koffie op een terrasje en weer op pad.

Net over de grens van Bulgarije is een klooster in Melnik, het Rosjen Klooster. En daar vlak naast zou een Camping zijn. Wij eerst de camping opgezocht. Dit is bij een motel en bleek uiteindelijk een verhard stuk terrein naast het motel. De heren spraken alleen bulgaars en dat maakte de communicatie niet eenvoudig. Al snel waren we er achter wat de camping moest kosten, maar toen we begonnen over eten werd dat eerst niet begrepen. Later begrepen we dat er een besloten avond was en wij dus daar niet konden eten. Vervolgens nog voorzichtig geprobeerd te informeren of er ook brood te krijgen was in de morgen, maar dat hebben we opgegeven. We hadden nog wat liggen en dan de volgende middag maar een wat uitgebreidere brunch.
Overigens kregen we de beschikking over een badkamer in een van de kamers in het motel om te douchen en volgens mij was die net aangelegd. De hele vakantie hebben we niet zo'n luxe gehad.

De boel opgezet en daarna zijn we het klooster gaan bekijken. Een aardige klim, maar dat houdt je in beweging. En daar aagekomen binnen de kloostermuren die enorme rust. Of ik nu echt monnik zou willen worden denk ik niet, maar ik kan me wel voorstellen dat alle stress van je afvalt daar.
s'Avonds een gezellig restaurantje opgezocht waar we een enorm bord met diverse vleessoorten voorgezet kregen. Fantastisch wijntje uit de streek Rosjen er bij en was weer echt genieten.

Zondag ingepakt en weer verder. Eerst ongeveer 80 km noordelijker een weggetje de bergen in genomen om het Rila klooster te bezoeken. Zo'n 30 km slingerweg met aan het eind een stuk 1 baans weg. Was dus weer even hopen dat er geen tegenligger kwam. Maar gelukkig ging dat goed.
Alleen zit nu ongeveer elk schroefje van de caravan los denk ik.
Daarna het Rila klooster in. Dat was een enorme tegenstelling met de dag ervoor. Bussen vol met toeristen. Wel een indrukwekkend gebouw met een prachtige kloosterkerk. Daar moest ik uiteraard weer m'n truc met de fluisterstand van de camara toepassen, want foto's maken in de kloosterkerken is "stricktly forbidden"

Daarna een plekje opgezocht bij een riviertje om te lunchen en Tosca even te laten zwemmen. En om ongeveer 5 uur waren we op de camping in Sophia. Daar aangekomen stond er een Nederlandse caravan en bleken dit Piet en Marjo te zijn die we eerder ook in Plovdiv hadden ontmoet. Weer even een gezellig avondje gebabbeld over van alles en eigenlijk veel te laat naar bed.

Vanmorgen lekker optijd opgestaan en zijn we met de trollybus de stad in gegaan. Tot mijn verbazing kon dat stuk antiek ook nog rijden en na een half uur stonden we in het centrum van Sophia bij de Alexander Nefski kathedraal. Daar zijn we onze tour door de stad gestart. Het oude centrum is best wel mooi met vooral kerken waarvan de binnenkant volledig beschilderd is. En overal ikonen, goud en kaarsenstandaards met vele kaarsjes. Je merkt wel dat het geloof hier nog een grote rol speelt. Iedereen loopt bepaalde ikonen te zoenen om vervolgens een tijdje te staan bidden en een kaarsje aan te steken. En daar loopt dan zo'n lompe Hollander met z'n fototoestelletje tussendoor te scharrelen.

Verder veel ambassades, waaronder de Nederlandse, in het centrum en uiteraard de regeringsgebouwen met de nodige bewaking.
We hadden gelezen dat het een ongezellige stad zou zijn zonder
errasjes, maar dat viel eigenlijk best wel mee.

Om 2 uur waren we weer terug op de camping. Daar de boel ingepakt en zijn we nu dan toch echt defintief aan de terugreis begonnen. Volgens Tom nog 2150 km. Inmiddels zitten we in Servië en tot onze vreugde is hier eigenlijk nergens een camping te bekennen. Nu staan we dus op een parkeerplaats bij een motel en kunnen daar gebruik maken van de douches die hier geplaatst zijn voor de vrachtwagen chauffeurs.
Het heeft zo z'n beperkingen, maar we hadden weinig keus. Morgen beter zullen we maar hopen.
En we hebben hier gratis Internet. Dat is dan wel weer een pluspuntje.