Porto en zijn port - Reisverslag uit Madalena, Portugal van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Porto en zijn port - Reisverslag uit Madalena, Portugal van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Porto en zijn port

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

14 Juli 2011 | Portugal, Madalena

Vandaag weinig wind, dus wij om 10:00uur op pad met de fiets. Ongeveer 3 kwartier rijden en viel dus best wel mee. Eerst langs de boulevard met uitzicht op de stranden. Daarna de langs de monding van de Douro richting Porto. Porto ligt op de noordoever en op de zuidoever lgt Villa Nova de Gaia, waar alle wijnkelders zitten van de grote Port-huizen hier.

Nog een meevaller. Aangekomen in Vila Nova da Gaia bleek hier een kabelbaan te zijn die je naar het hoger gelegen gedeelte van Luis I brug brengt. En de fietsen mochten mee. Dus geen klimpartij naar de hoger gelegen oude stad. Boven konden we over de brug naar Porto en waren daar gelijk in het centrum naast de kathedraal. Daar eerst een bezoekje gebracht en ook aan het ernaast gelegen museum.
Vooral de smalle straatjes met overal was buiten de ramen en vaak voorzien van azulejos (tegels) zijn erg leuk om doorheen te lopen. Hierbij valt op dat sommige huizen half ingestort zijn terwijl in het huis ernaast nog gewoon mensen wonen. Ook zijn er opvallend veel bedelaars.
Volgende halte was het stationdat in de hal voorzien is van prachtige tegeltableau’s waarop voorstellingen staan van het landleven en ouden gebeurtenissen.
Daarna zijn we, al fietsend, afgezakt naar de rivier en via het onderste niveau van de Luis I brug weer terug naar Vila Nova de Gaia. Hier hebben we een bezoek gebracht aan een port exporteur/kelder van de firma Croft, een van de oudste. En even lekker proeven uiteraard. En ja dan moet je van ellende ook maar een paar flesjes meenemen.

Terug op de camping hebben we Tosca opgehaald en zijn nog een uurtje naar het strand gegaan. Nu was het hoog water en waren de golven enkele meters hoog. Tosca zag het dus niet zitten om het water in te gaan. Ik wel uiteraard. Lekker bodysurfen op de aankomende rollers. Verder was het best wel weer fris door de altijd aanwezige wind hier.
En nu zitten we weer op de camping na te tafelen met een glaasje wijn aangevuld met diverse kaasjes.