Wandelingetje door Toledo - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Wandelingetje door Toledo - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Wandelingetje door Toledo

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

02 Juli 2011 | Spanje, Toledo

Zo, het tempo zit er lekker in. We kunnen alweer een stadje van de lijst schrappen. Het begint al een beetje op een Japanse rondreis door Europa te lijken. Busladinkje loslaten, klik-klak de nodige foto’s en binnen 2 uur weer terug in de bus, op naar de volgende halte.

Toledo is het deze keer. Na een rit van ongeveer 2 uur hadden we de camping binnen 10 minuten zoeken gevonden. Een record dus. En best een aardige camping ook. Je mag hier ook met bril op zwemmen, maar moet voor het zwembad wel weer apart betalen,
Voor de poort van de camping (El Greco naar een van hun schilders) stopt een bus die je in 10 minuten naar het centrum brengt. Deze rijdt 1 keer per uur en uiteraard lukte het ons om precies op een zodanige tijd bij de bushalte aan te komen dat we de bus nog net konden zien wegrijden. Lopen dan maar en dat viel eigenlijk best wel mee. In een kwartier waren we bij de brug over de Taag (El Tajo op z’n Spaans voor de liefhebbers). Leuk detail is dat we deze rivier uiteraard ook weer hopen tegen te komen in Lissabon.

Toledo bleek ongeveer alles te zijn wat we eigenlijk in Madrid misten. Een groot oud centrum met veel kleine straatjes en een hoop monumenten zoals kerken, kloosters en een Alhambra zoals de meeste steden hebben in zuid Spanje. We hebben het klooster San Juan de los Reyes bezocht. Een klooster met een prachtige galerij rond een binnentuin en daarin een boom vol met sinaasappels.
Daarna een synagoge, Santa Marta la Blanca. Deze verenigt eigenlijk 3 soorten geloof. Moors, dat nog duidelijk te zien is aan de bogen, Katholiek en Joods. Daarna nog een wat oudere synagoge bezocht en hebben vervolgens een beetje door de oude straatjes gezworven op zoek naar een pinautomaat. Dat is niet zo middeleeuws en daar kun je dus uren naar zoeken. Uiteindelijk toch nog een gevonden bij het plein waar ook de bus stopt. Kwam dus mooi uit. Vooral het fijt dat we eindelijk weer een beetje cash hadden en ik, door de temperatuur van 38 graden, best wel weer toe was aan een stevig koud biertje. Gelukkig ook aan terrasjes geen gebrek, dus dat probleem was vlot opgelost.
Daarna de bus opgezocht en waren we inderdaad in 8 minuten weer terug op de camping.

Ook daar was het bier koud. En ik had in El Escorial ontdekt dat het nog lekkerder smaakt als je eerst ook het glas afkoelt. Dat dus ook in de ijskast en daarna genieten maar weer.
Nu, 23:00uur, begint de temperatuur eindelijk te dalen naar een acceptabel niveau van 30 graden. Ook het eten hebben we inmiddels al aangepast. Eigenlijk nooit voor 21:00uur.
Nog even een bak koffie halen in het restaurantje van de camping en kijken of we daar op Internet kunnen komen.