Lake Tinaroo, watervallenroute en Babinda Boulders - Reisverslag uit Babinda, Australië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Lake Tinaroo, watervallenroute en Babinda Boulders - Reisverslag uit Babinda, Australië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Lake Tinaroo, watervallenroute en Babinda Boulders

Door: Hans Hofman

Blijf op de hoogte en volg Hans

27 Augustus 2016 | Australië, Babinda

donderdag 25 augustus
Weer op pad via Mareeba en Atherton naar Yungaburra. Onderweg kom je langs grote bananen plantages, fruitkwekerijen zoals ananas, mango etc. en suikerriet plantages. Verschil met de Nederlandse boeren is wel dat ze hier geen tractor met aanhanger hebben, maar bulldozers, kraantjes en kiepwagens om de vlakte om te ploegen en ontdoen van rotsblokken en boomstronken. Daarmee is dan wel steeds meer regenwoud verdwenen.
Omdat de regen gebonden is aan seizoenen hebben ze hier dan wel weer, net als in Nederland, diverse kanalen met sluisjes aangelegd voor de watervoorziening.

Onderweg nog langs een enorme vijgenboom gekomen, de Curtain Fig Tree. Dit is eigenlijk een parasiet die de originele boom als steun heeft gebruikt en vervolgens om zeep heeft geholpen. Daarmee ontstond een gordijn van wortels die het vocht uit de bodem trekken.
Daar niet ver vandaan Lake Barrine bezocht, een kratermeer met een gezellig theehuis erbij. Die thee kon me gestolen worden want dat drink ik inmiddels 3 keer per dag omdat ik oploskoffie niet drinkbaar vindt. Maar ze hebben wel heerlijke chocoladecake en goeie koffie.

Om 3 uur was ik op de camping aangekomen die ik had uitgezocht. Genazzano Retreat Motorhome & Caravanpark. Waar ze die namen vandaan halen weet ik niet, maar het klinkt wel lekker. Daar werd ik hartelijk welkom geheten door de beheerder en moest ongeveer een half uur van alles over de camping en omgeving aanhoren. Nu was ik gast nummer 3 en ik denk dat ie elke keer weer blij is als er iemand komt om zijn verhaal af te draaien. Was in elk geval erg stil, maar wel een prachtige omgeving aan een stuwmeer. Hij gaf ook aan dat ik s' nachts in elk geval een zaklamp mee moest nemen naar het toiletgebouw, want er zaten gifslangen. Hij had er de avond ervoor nog eentje gevonden die om de dakgoot van de toilet gekruld zat.

Verder kon ik ook een kano huren en dan een eind verderop in een kreek op zoek gaan naar de platypus. Een soort bever maar dan met een grote snavel zoals een eend. Volgens mij heten die in het Nederlands vogelbekdier. Ik dus een kano geregeld voor de volgende morgen vroeg, mijn potje gaan koken en op tijd naar bed. Ik ben overigens geen slang tegen gekomen die nacht, maar wel een zielig vogeltje die voor de deur van de toilet zat te bibberen. Later was ie weg en ik weet niet of dat goed afgelopen is of dat hij veranderd is in slangenvoer :-(

vrijdag 26 augustus
om 7 uur op en even snel gedoucht en een kop thee klaargemaakt. Om half 8 zat ik al in m'n kano met om me heen voornamelijk damp van de regenbuien in de nacht. Een eind verderop kwam ik een paar pelikanen tegen en wat kraanvogels. Wel mooi zo s' morgens in je eentje in de natuur met niets dan dierengeluiden en mist opstijgend uit het regenwoud. Na een poosje kwam ook het zonnetje er nog bij en begon het al snel broeierig te worden. En jawel hoor na een uurtje of anderhalf peddelen zag ik af en toe een beest boven water komen en, als ie mij zag. weer snel verdwijnen. Met meer geluk dan wijsheid heb ik er uiteindelijk eentje min of meer op de foto gekregen, maar dan moet je wel erg goed kijken. Ze zijn in elk geval knap schuw en het water was zo troebel dat je nog geen 20 cm diep kon kijken. Na 3 uurtje peddelen was ik in elk geval behoorlijk verkrampt en blij om weer rechtop te kunnen staan.

Laat ontbijtje klaargemaakt en weer onderweg naar het zuiden. Via nog een vijgenboom, de Cathedral Fig, op naar Herberton. Hier hebben ze een aantal huizen verzameld uit de tijd dat dit nog een mijnwerkersstadje was. Voornamelijk tinmijnen. Erg leuk om te zien hoe er in die tijd geleefd werd. Verder hadden ze van alles verzameld zoals oude poppen, camera's auto's, stoommachines etc. En dat stond allemaal uitgestald. Deels eigenlijk niet veel meer als oud roest, maar daar zijn ze hier gek op volgens mij. Na een uurtje had ik het in elk geval wel gezien en ben doorgereden naar een camping in Millaa Millaa. Van hieruit loopt een route naar de kust met veel watervallen dus dat staat voor morgen op de planning.

zaterdag 27 augustus
Gestart bij de Millaa Millaa Falls. Een lekker zonnetje en een prachtige waterval. Hoe kun je je dag beter beginnen. Daarna het rondje afgemaakt via de Zillie Falls en de Ellinjaa Falls. Alle drie op hun eigen manier even mooi.
Terug op de Palmerston Highway richting Innisfail aan de kust gegaan.
Onderweg kwam ik weer een paadje naar 2 watervallen tegen dus even een tussenstop en vervolgens bij Crawford's Lookout een fantastisch uitzicht over een diep dal.
Daar was ook een wandelpad naar een ander uitzichtpunt. 1,7 km stond er. Ik nieuwsgierig en dus de wandelschoenen aan. Dat ging dus zigzag naar beneden over een glibberig pad door het regenwoud. Maar ja eenmaal begonnen ga je door en uiteindelijk dan ook het uitzichtpunt gevonden. Dat uitzicht was eigenlijk minder als bij het startpunt dus maar weer terug. Maar ja naar boven kost toch wat meer energie. Na een dik half uur was ik in elk geval terug bij het startpunt en heb mezelf, bij gebrek aan iemand anders, maar even op de schouder geslagen. Mooi weer een stukje bergtraining achter de rug.

Van daar uit ben ik doorgereden naar Babinda in de hoop om hier wat inkopen te doen want ik had niet veel te eten meer over. Jammer dan, alles sluit hier na 12 uur op zaterdag. Dus dat wordt verplicht lijnen. Gebakken eitje met ham, brood en wat boontjes. Weer eens wat anders als de patat op zaterdag :-)

Vanuit Babinda doorgereden naar de attractie hier, Babinda Boulders. Dit is een riviertje dat afdaalt tussen mooi rond afgeslepen rotsblokken. En daarnaast is een gratis camping, dus dat is dan weer mooi meegenomen.

  • 28 Augustus 2016 - 18:08

    Rita:

    Weer genoten,zit hier hoe simpel kan het zijn op zondagmiddag na m'n bezoekje aan m'n lieve moeder met op de achtergrond Nederlandse muziek (van het kamp)achteren ons met een wit wijntje te genieten van de wereld die jij beschrijft.Gr rita

  • 30 Augustus 2016 - 09:59

    Karel En Lies:

    Hoi Hans,
    Vanaf nu kunnen we jou en je reis volgen; leuk hoor. En spannend voor jou; elke dag een nieuw avontuur.
    Mooie foto's gemaakt in het regenwoud en van de waterval, maar de leukste vonden we de foto
    van de pelikanen; erg grappig, alsof ze voor je gingen poseren!
    Je stapt niet meer aan de verkeerde kant de camper in? Leuk de richtingaanwijzer rechts en ruitenwisser links en met links de schakelen!
    Fijne reis verder,
    groetjes,
    Karel en Lies.

  • 30 Augustus 2016 - 14:35

    Hans Hofman:

    Ik ben blij dat ik iemand zijn zondag nog opvrolijk met mijn gezwam :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Uluru, Australië

Actief sinds 13 Aug. 2010
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 107140

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 18 April 2017

Australië, Nieuw Zeeland en Tahiti

21 Oktober 2014 - 29 November 2014

Rio de Janeiro, Argentinië en Zuid Chili

21 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Rondje Zuid-Oost Europa

31 Augustus 2012 - 01 Oktober 2012

Kaapstad, Namibië en Botswana

24 Juni 2011 - 24 Juli 2011

Rondje Spanje en Portugal

14 Augustus 2010 - 05 September 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: