Groetjes uit Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Groetjes uit Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Groetjes uit Sydney

Door: Hans Hofman

Blijf op de hoogte en volg Hans

11 September 2016 | Australië, Sydney

11 september
Gisteren werd uiteindelijk een lange zit. Eerst 6 uur op de luchthaven van Brisbane en vervolgens, na anderhalf uur vliegen, nog eens 2 uur op de luchthaven van Sydney. Mijn vlucht vertrok netjes op tijd en kwam 10 minuten te vroeg aan, maar die van Hil had bijna 2 uur vertraging door wat beveiligingsproblemen.
Nu weet ik dat er records zijn voor paalzitten en zo en dacht ik me maar te gaan opgeven voor langdurig luchthaven zitten. Voordeel is wel dat er op zo'n luchthaven veel aankomende en vetrekken passagiers langskomen van diverse pluimage met diverse stadia van vliegstress. Is dus wel levendig.
We hebben in elk geval maar snel een taxi naar het hotel genomen en waren daar om 11 uur binnen.

Vanmorgen opgestaan met mooi weer en zijn vanuit het hotel aan Kings Cross naar de Royal Botanic Garden aan de waterkant gelopen. Een stukje van 15 minuten dus goed te doen. Daar een café opgezocht om te ontbijten. Dit lag naast een olympisch formaat zwembad waar iedereen druk bezig was om baantjes te trekken. Zondag morgen dus en dan gaat half Sydney sporten. De meesten lekker joggen langs de waterkant.

Volgende halte was het Sydney Opera House en daar zijn we met een gids doorheen gegaan. Nu heb ik het altijd al een mooi gebouw gevonden van de plaatjes, maar als je er doorheen loopt dan is het werkelijk indrukwekkend. Vooral de grote concertzaal met zijn hoge plafond bekleed met licht essenhout. Jammer genoeg mocht ik daar geen foto's maken.
Eigenlijk is het hele gebouw een prachtig lijnenspel met langs de buitenkant mooi uitzicht op de omliggende stad. Gelukkig konden we aan het eind van de tour een paar foto's kopen met onszelf erop en onder andere de concertzaal als achtergrond.

Na afloop zijn we doorgelopen naar Circulair Quai, het vertrekpunt van een aantal veerbootjes. Daar was het ondertussen flink druk geworden met weekend gangers en touristen. Wij hebben de veerboot naar Manley genomen. En dat voor $ 2,50. Daarmee kon je de hele dag gebruik maken van al het openbaar vervoer. Bijna 30 minuten varen en later ook weer terug voor het zelfde geld. Moeten ze bij ons ook doen. Dan laat iedereen zijn auto wel staan in het weekend.

In Manley zijn we op het gemak via een winkelstraatje naar Manley Beach gelopen en hebben daar een plekje gezocht op het strand. Helaas was de zon achter de wolken verdwenen en stond er een fris briesje. Dus maar geen duik in de aanrollende golven genomen. Wel lekker liggen kijken naar een paar surfers en de activiteiten op de boulevard.
Om 5 uur zijn we een gezellige kroeg ingedoken om een hapje te eten en daarna in het donker weer terug met de veerboot. En dan kom je dus weer langs het Sydney opera House en de Sydney Harbour Bridge, maar nu verlicht. Prachtig vanaf het water.
Aangekomen zijn we met de trein naar het hotel teruggegaan.
Al met al een prachtige dag een mooie stad. Zeker een aanrader voor een bezoek. Voor ons deze ronde maar een dag want morgen gaan we door naar Darwin.

• 11 September 2016 - 15:56

Natascha En Stephan :

Hoi,
    Al weer een hoop meegemaakt zo in een dag voor mama! Leuke foto's van jullie samen zeg! Mooi ook het opera huis van binnen dat hebben we dan weer gemist. Op naar jullie volgende avontuur X vanuit Ubud, Bali

• 11 September 2016 - 18:25

Karel En Lies:

Hoi Hilleke en Hans,
    Jullie hebben een heerlijke en intensieve eerste dag samen gehad lezen we! Mooie foto's.
    We zijn benieuwd of jullie de Botanic Garden nog in zijn geweest, maar dat horen we later wel.
    Goeie reis naar Darwin en veel plezier.
    Groetjes,
    Karel en Lies.

• 12 September 2016 - 20:55

Dick:

Goede herinneringen daar in Sydney....Heel herkenbaar je verhaal over de Botanic Garden, The Operahouse, de veerponten, Harbour Bridge etc. Fijn dat Hilleke er nu ook is. Enjoy it!

• 18 September 2016 - 17:57

Rita En Ton:

Mooi hoor prachtige foto's en nu lekker samen veel plezier! o ja ik was in Ouddorp! met hondjes en super weer, was heerlijk maar niet zo spannend als bij jullie!Geniet ervan

Tags: Sydney