Op naar El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Op naar El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Op naar El Chalten

Blijf op de hoogte en volg Hans

08 November 2014 | Argentinië, El Chaltén

Vanmorgen netjes opgehaald en bij het busstation afgezet. Kaartjes gekregen en ingestapt. Onderweg reden we kilometerslang door een soort kaal duinlandschap. Helmgras en wat kleine struikjes en af en toe in de verte een berg. Pas het laatste stuk kwamen de echte bergen met sneeuw in zicht. En na 3 uur werd er eerst gestopt bij de parkwacht van El Chalten. Daar kregen we een kort verhaaltje over de wandeltochten hier in de omgeving en wat we wel en niet mochten. Wildplassen en zo is dus niet toegestaan en het afwaswater mag je ook niet zomaar terug in de beek gooien. Nu gaan wij niet kamperen, dus dat laatste is voor ons geen probleem.

Daarna naar het hotel El Puma. Een leuk hotelletje met een ruime kamer.
Wij de spullen uitgepakt en daarna zijn we aan onze eerste wandeling begonnen. Maar eerst even een kop koffie met een appelpunt gescoord.
El Chalten is veel kleiner als El Calafate en ligt tussen een paar hoge bergruggen en bestaat voornamelijk uit hotelletjes voor wandelaars. Dit is o.a. het uitgangspunt om naar de Viedma gletsjerof de Cerro Fitz Roy, Een heel markante bergpiek hier in de buurt.
Na de koffie wij op pad. Na een uurtje klauteren kwam je op een uitzicht punt boven de stad. El panorama del Condor en dat suggereert dat er dus Condors rondvliegen. Nu hebben we wel een paar grote vogels gezien, maar of dit condors waren dat weten we niet. Wel een fantastisch uitzicht op de omgeving en een lekker zonnetje erbij. Alleen de Fitz Roy lag nog in de wolken en af en toe viel er een drupje regen. Maar wel een hele verademing na gisteren. Ik liep hier in mijn shirtje en dat was goed te doen. Alleen af en toe een harde wind, en dan bedoel ik echt hard. Je kunt er nog net niet tegenaan leunen, maar er is ons beloofd dat dat morgen wel gaat lukken.

Inmiddels hebben we onze wandeling er op zitten en zijn we in de lobby van het hotel neergestreken bij een knappende openhaard en een lekker biertje erbij. En ik zit nog een beetje na te gloeien van de buitenlucht. Buiten is het weer gaan regenen, dus waren we net op tijd terug. Nu maar hopen dat het weer morgen beter is want we gaan dan een wandeling in de bergen maken van 8 uur heen en terug. Er is beloofd dat het zonnig zal zijn, maar hier weet je maar nooit.