Trip naar Cafayate - Reisverslag uit Cafayate, Argentinië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Trip naar Cafayate - Reisverslag uit Cafayate, Argentinië van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Trip naar Cafayate

Door: Hans Hofman

Blijf op de hoogte en volg Hans

29 Oktober 2014 | Argentinië, Cafayate

Vandaag op het gemak opgestaan en tijdens het ontbijt werd onze auto gebracht. Nu hadden we een Ford Ranger of gelijkwaardig geboekt. Het werd dus een soort van gelijkwaardig, namelijk een Jeep Patriot. Een benzine slurpende 4 wheel drive en dan ook nog automaat. Levens gevaarlijk met mij achter het stuur, want ik trap regelmatig met mijn linker voet op de rem om te schakelen en dan staan we dus plotseling stil. Hopelijk houden ze achter me voldoende afstand.
De tank was ook nog maar voor een kwart gevuld en de verhuurder wist er bij te vertellen dat we er maar beter een navigatiesysteem bij konden huren zodat we in elk geval onderweg de zeldzame benzinestations konden opzoeken. Dat laatste was sowieso noodzakelijk want de wegenkaart die we er bij geleverd kregen was een foldertje met plattegrond van Salta en een paar microscopische kaartjes van de omgeving waarop ik de plaatsnamen niet eens kon lezen.

Nu wij op pad en als eindbestemming Cafayate ingesteld. Tussendoor nog even een tankstation opgezocht, maar die accepteerde allen cash. Wij dus voor 190 peso's getankt, maar daar kom je niet echt ver mee. Via de routeplanner een bank opgezocht en vervolgens weer op zoek naar een benzinestation om de tank vol te krijgen. Al met al hebben we er een dik uur over gedaan om de stad uit te komen, laverend tussen het agressief rijdend lokale verkeer.

Een kilometer of 50 buiten de stad zijn we afgeslagen naar een stuwmeer en hebben daar een klein barretje opgezocht voor de lunch. Wij empanadas besteld in de veronderstelling dat dat broodjes zijn. Blijkt dus een klein deegpakketje met vulling van ham, kaas of wat anders te zijn. Die kregen we voorgezet en wij dachten dat dat een soort extraatje was. Dus wij maar wachten op onze broodjes kaas. Volgende keer dus toch maar ons boekje "Spaans voor onderweg" meenemen naar de restaurantjes. Maar we leren er steeds weer bij. Denk dat we aan het eind van de vakantie vloeiend Spaans spreken.

Ongeveer 50 km voor Cafayate kom je in de Quebrada de las Conchas terecht. Dat is een natuurpark met diverse rood en groen gekleurde rotsformaties. Echt prachtig om te zien hoe de natuur hiervan soms echt prachtige sculpturen heeft gemaakt zoals kastelen, een pad etc. We hebben daar regelmatig gestopt om plaatsjes te schieten.
En nu zitten we in het Cafayate Wine Resort, Een hotel met zijn eigen wijngaarden. Bij aankomst eerst nog even van het zwembad genoten en daarna op naar het diner. Super eten en een lekker wijntje erbij. En nu op ons eigen terrasje nog nagenieten in een temperatuurtje van rond de 20 graden. Dat is wel lekker, want overdag was het rond de 37 graden en een harde, hete wind. En dan te bedenken dat we hier al op een hoogte zitten van 1650 meter.

Het diner was overigens vroeg voor Argentijnse begrippen. Tussen 7 en 10 uur. De laatste tijd zaten wij meestal pas tegen 11 uur te eten en lagen we dan ook niet eerder dan een uur of 1 op bed. Zoals het er nu uitziet liggen we deze keer voor 11 uur plat en eigenlijk is dat best wel eens lekker voor een keertje.
Voor morgen fietsen geregeld en dan gaan we weer zien wat hier te beleven is. Voornamelijk wijnproeverijen als ik het goed begreep dus dan is die fiets nog niet zo verkeerd.