Thracische graven en Plovdiv - Reisverslag uit Plovdiv, Bulgarije van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Thracische graven en Plovdiv - Reisverslag uit Plovdiv, Bulgarije van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Thracische graven en Plovdiv

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

03 Juli 2013 | Bulgarije, Plovdiv

s'Morgens eerst zonder caravan het dal bij Shipka verkennen, het Tundzhadal. Hier liggen een aantal Thracische grafheuvels waar een paar van zijn afgegraven. Deze stammen uit de 4e eeuw voor Christus.
De eerste die we bekeken hebben is het Ostrouhsa graf. Hier is alleen de centrale grafkamer van over en het dak ervan zit vol schilderingen. De meeste zijn niet meer goed zichtbaar, maar eentje wel. Dit is van een roodharig meisje hetgeen volgens de gids bewees dat de Thraciërs blank waren en rood haar hadden. Dit werd al aangenomen, maar de schildering onderschrijft dit nog eens.
Het volgende graf zou van Seuthes III zijn en bestaat uit meerdere kamers. In de grafkamer liggen gouden en zilveren sierraden, een helm en een paar beenstukken. Vaak werden de gebouwen eerst gebruikt als tempel en later werd er een overleden heerser in begraven zodat de functie veranderde in grafheuvel.

Terug naar de camping en de caravan aangehaakt. TomTom ingesteld op Plovdiv en gaan met die banaan. Tom had de snelste route uitgestippeld en, dom eigenlijk want die ervaring hadden we al eerder, dat was over diverse binnenweggetjes. Waar de TomTom aangaf dat je 90km/uur kon rijden kwamen we hele stukken niet verder dan 5km/uur. Smalle weggetjes vol gaten en sommige stukken zonder verharding. Niet echt snel dus, maar we zijn er wel gekomen. Komje alleen door dorpjes waar ze je met open mond staan na te kijken. Vermoedelijk hebben ze daar nog nooit een auto met caravan gezien. Hoofdvervoermiddel voor hun is paard en wagen. Gelukkig kregen we na 30km weer een normale weg en konden toen die 90km/uur wel weer halen.

Even na 2 uur waren we in Plovdiv. Vlak voor de camping is een Metro, onze Makro, dus wij daar heen om boodschappen te doen. Het Makro pasje kenden ze niet, maar we kregen gewoon een dagpas. Was alleen een beetje anders als in Nederland. Hier wordt alles verkocht in echt grote verpakkingen. Leeuk als je met een groot gezin op pand ben, maar voor met z'n tweeën niet echt zinvol. En waar de vleesschappen waren liep je letterlijk in een vrieshuis. Bere koud en wij er dus maar snel weer uit.

Door naar de camping en daar naar een plekje gezocht. Hier is alleen een klein veldje waar je met een beetje geluk met 5 caravans kan staan. Net voor ons waren nog een paar Nederlander aangekomen en staan we hier nu met z'n tweeën.
Verder staat de camping vol met huisjes. Die worden regelmatig bezocht door hoertjes. Een soort afwerkplaats dus. Maar je hebt er niet echt last van. Zo is de camping dus multifunctioneel al vermoed ik dat ze aan de campinggasten veel minder verdienen.
Caravan neergezet en wij daarna op de fiets Plovdiv in. Tot aan de oude stad ging dat best. Het centrum is voetgangersgebied, dus wij met de fiets aan de hand door een lange winkelstraat. Aan het begin van deze straat hebben ze een stuk afgegraven en daar kun je een deel van een oud Romeins stadion zien. Is wel grappig gedaan, want zo is het een mooi onderdeel van de winkelstraat.

Verderop zijn we in het oude gedeelte gekomen en toen we onze fietsen ergens neerzetten werden we direct gewaarschuwd dat we dat niet moesten doen, want dat ze dan gestolen zouden worden. Wij ze dus verder maar aan de hand meegenomen, maar dat was niet echt comfortabel. Stijle straatjes bestraat met grote keien. Loopt al moeilijk, maar met een fiets aan je hand wordt dat nog erger.
Wij wilden eerst naar het Romeinse Theater. Dit is nog in perfecte staat. Helaas kregen we te horen dat het gesloten was. Nu liepen er een hoop muziekanten rond en kregen we het vermoeden dat er een concert gegeven zou worden. Wij via diverse kleine straatjes naar de bovenkant van het Theater en daar konden we toch foto's maken.
Inmiddels was het orkest geïnstallerd en begonnen met oefenen. Er kwam ook nog een tenor bij, dus dat was weer even genieten.

Daarna weer door diverse kleine straatjes naar beneden gestrompeld en terug naar de camping. Na het eten nog even gezellig reiservaringen zitten uitwisselen met Piet en Marjo, onze buren. Met het gevolg dat we weer eens ver na twaalven op bed lagen, maar het was best gezellig.