Op naar Chobe National Park - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Op naar Chobe National Park - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Op naar Chobe National Park

Blijf op de hoogte en volg Hans

26 September 2012 | Botswana, Kasane

Vandaag konden we nog mee met een korte gamedrive. Judge, de eigenaar van de lodge, zou ons dan om 9:30 uur op komen halen en om iets over 11 uur zouden we vliegen vanaf Khwai airstrip. Nog even getwijfeld of we wel mee zouden gaan, maar ja je bent er dus gaan met die banaan.
De Amerikanen waren al eerder op pad gegaan om naar een cheetah te zoeken. Vandaag geen we naar het Moremi Game Reserve waar we nog niet eerder waren geweest. Nog geen 10 minuten na vetrek kwam een bericht door van de gids met de Amerikanen dat ze een jagende luipaard hadden opgespoord. Wij er ook snel heen. En jawel hoor daar liep hij. Prachtige foto's kunnen nemen. Ook van z'n vrouwtje, die vlak bij in een boom lag te wachten op een lekker impalaatje of zo. Een tijdje het mannetje gevolgd. Aan de overkant van de rivier stond een grote groep impala's klaar om tot ontbijt verwerkt te worden. Hij moest alleen een flinke omweg maken omdat de wind van de verkeerde kant kwam en ze hem dan al snel zouden ruiken. Op een gegeven moment ging hij over in tijger-(eigenlijk luipaard) sluipgang. Daardoor konden we niet meer zien waar hij bleef. Nog een tijdje wachten om getuige te zijn va, zoals de gids het noemde, de golden moment of te kill. Lekker zeg, zit je je te verkneukelen omdat het ene dier het andere afmaakt en dat noem je dan een golden moment. Net het colloseum in Rome. Daar deden ze dat ook.
Na een tijdje maar opgegeven, want dit spelletje kon best 2 uur duren en zoveel tijd hadden we niet.

Verderop kwamen we een grote leeuw tegen die ook op jacht leek te zijn. Later bleek dat hij afgedwaald was en op zoek naar z'n maatjes. Wij ook op zoek naar die groep en al doende kwamen we een nest met jackhalspups tegen. Daar even zitten genieten van het gedartel en toen was het tijd voor ons om te vertrekken. Gelukkig meegegaan, want dit was de beste gamedrive tot nu toe.

Terug in de lodge nog even ingepakt en op naar het vliegveld. Daar moesten we even wachten en 10 minuten later landde het vliegtuig. Een vliegende caravan volgens judge. Er gingen 14 personen in. Wij weer op pad en ik deze keer niet voorin, maar we hadden een goed uitzicht.
Eerst nog een tussenlanding op Savuti airstrip en daarna door naar Kasane Airport. Dit is een echt vliegveldje met asfalt baan. Daar werden we opgewacht en waren al snel in Chobe Safari Lodge. Dat was even slikken. Veel groter dan we gedacht hadden, maar wel mooi. Ik denk dat hier zo'n 200 man in kan verblijven. Wel even wat anders dan een lodge voor 12 man. Maar wel een geweldig mooie 4 persoonskamer met balkon. Echt superlux.

Na de lunch konden we weer op safari. Nu een gamedrive van 3 uur in Chobe national park. Daar heb ik nu nog een kater van. We zaten opgepropt in de bushtruck en de helft van de tijd zat ik tegen een hoofd van een van de medepassagiers aan te kijken als ik een foto wilde maken.
Wel veel wild langs de rivier. Vooral olifanten met veel kleintjes. Op een gegeven moment kwam door dat er een luipaard was gezien. Iedereen er op af en het leek wel een ratrace. Hoop stof, tientallen auto's en iedereen proberen om de beste positie in te nemen. Verschrikkelijk. En ondertussen lag de luipaard lekker te snurken in de bosjes. Volgens mij wist hij dat iedereen na zonsondergang uit het park moest en lag hij daar op z'n gemakje op te wachten. We waren in elk geval blij dat we al snel weer teruggingen naar de lodge.

s'Avonds een nieuwe ervaring. Het diner bestond uit een buffet met een enorme keus. Wij dus uitgebreid aan de gang. We blijven Hollanders nietwaar en het is gratis. Eerst soepje, daarna saladetje, gevolgd door diverse vleessoorten. En vervolgens kwamen de toetjes aan de beurt. Diverse taarten, ijssoorten etc. En dat aangevuld met een flesje rose. Maar ja dan merk je dat je eigenlijk te veel gegeten hebt. En dan is het al weer bedtijd. Want de volgende morgen moesten we om 5:45 uur klaarstaan voor de volgende gamedrive. Nu dus dromen van bergen eten.