Een lange reis en een dagje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Een lange reis en een dagje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Een lange reis en een dagje Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Hans

02 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Met de trein naar Schiphol. Begon al goed. NS was deze keer ruim op tijd. Wat heet 2 minuten te vroeg. De trein gemist dus en toen maar een half uurtje geduldig wachten. Daarna nog ruim op tijd op Schiphol.
Inchecken en daarna moesten we vouchers ophalen voor de overnachting in Dubay. Kregen er maar 1 en daar stond alleen mijn naam op, dus benieuwd hoe dat zou lopen in Dubay. Volgens Emirates geen probleem, systeem kon maar 1 voucher per kamer afgeven.

Daarna wachten om aan boord te gaan. Dat duurde wel even en we vertrokken uiteindelijk bijna een uur te laat. Wel een mooi vliegtuig die A380, veel beenruimte en luxe. Ieder zijn eigen beeldscherm en je kon ook meekijken via diverse camera's op het toestel. Voor onder de cockpit, onder de romp en boven op de staart. Alleen tijdens het vliegen zie je niet zoveel door bewolking of vochtige waas.

Uiteindelijk een uur te laat in Dubay en daar was het inmiddels 1 uur lokale tijd. Voordat we in het hotel waren was het allang 2 uur en we moesten om 6 uur weer op om een kort ontbijtje te nuttigen en dan weer naar het vliegveld. Niets gezien van de stad, want het hotel was naast het vliegveld. Een beetje jammer dus.

Ook vanaf Dubay vertrokken we weer ruim een uur te laat en daar moesten we eest nog met een bus het hele vliegveld over om vervolgens met een ouderwetse trap aan boord te gaan. Wij balen, want dat zou betekenen dat we nog later in Kaapstad zouden aankomen. Dat viel echter mee, want we waren daar maar 10 minuten later dan gepland.
Al met al een vermoeiende tocht en doen we de volgende keer niet meer zo.

Bij aankomst werden we keurig opgewacht en snel naar het hotel gebracht. En daar werden we geweldig ontvangen. Iedereen is hier enorm behulpzaam en vriendelijk. Ook het scootertje stond klaar dus dik voor elkaar. Wij daarna nog even naar Kloofstreet vlak bij Leeuwenvoet Guesthouse. Dit is een straat met kroegjes en restaurantjes en het was daar reuze gezellig en druk. Alle restaurantjes zaten vol, maar we konden nog wel een plekje vinden om mijn eerste biertje in de Kaap te scoren. Daarna vroeg naar bed want we waren allebei versleten.

Vanmorgen om 8 uur op en daarna lekker ontbeten. Nog een poosje gebabbeld met een paar Zuid Afrikanen die we uitstekend konden verstaan en zij ons dus ook. Om 10 uur zijn we uiteindelijk vertrokken met de scooter naar Kaap de Goede Hoop via de kustweg. Eerst naar Camps Bay dat een beetje op de Franse riviera leek met een prachtig strand en enorme golven. Daarna verder naar Hout Bay, een vissersplaatsje waar het erg druk was. Ook zat daar een man met een zeerleeuw op de kade die hij visjes voerde en dan kon je met hem op de foto. Volgens mij vond het beest alles best, want op die manier kwam hij aan een aardig maaltje vis. Ook in de haven zelf zwierven er nog een aantal zeeleeuwen rond. Na nog een tussenstop in Simons Town voor een lunch kwamen we uiteindelijk tegen 4 uur aan in het Natuurpark van Kaap de Goede Hoop. Ondertussen waren we overigens al aardig bevroren. In de zon viel het nog wel mee, maar sommige stukken in de schaduw leek het wel onder het vriesppunt. Jammer genoeg geen thermo ondergoed meegenomen. Dat dus onthouden voor een volgende keer.

Kaap de Goede Hoop bestaat uit een oud vuurtorentje bovenop een rotspunt en dat is het dan weer. Maar ja, je moet er geweest zijn nietwaar. Helaas waren er vandaag ook geen walvissen te zien, dus pech. En de meter van de bezine begon ook gevaarlijk laag aan te wijzen. Leuk in een omgeving waar nauwelijks benzinestations zijn. Gelukkig, met een beetje vragen naar de weg, hebben we dat ook opgelost en zijn daarna via de snelwel teruggereden naar Kaapstad. Wel grappig om met je scootertje met een max snelheid van 70km tussen het overige verkeer door te razen. Helaas was inmiddels de zon ook verdwenen achter de wolken en dat kwam niet ten goede aan de interne temperatuur.
Om half 7 waren we weer terug in het hotel en we hebben daarna mog een half uurtje na zitten te rillen. Maar wel genoten van de prachtige omgeving. Wat ons betreft is Kaapstad een topper en zeker een bezoekje waard. Misschien dan wel in een iets warmer jaargetijde.