Paar dagen Chang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Paar dagen Chang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Paar dagen Chang Mai

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

26 Augustus 2010 | Thailand, Chiang Mai

Dag 10
Vandaag een vrije dag en dus op het gemak opstaan, ontbijtje en even bij de receptie het wasgoed geregeld.
Daarna wilden we naar de Doi Suthep tempel die boven Chang Mai op een berg van 1600 meter ligt, zo'n 30 km buiten de stad.
Wij vanuit het hotel aan de wandel en na 100 meter stopte er al een taxi naast ons. Nu is een taxi in dit geval een Pick-Up truck met een laadbakje waar ze in de lengterichting 2 banken hebben geplaatst met een dakje eroverheen. Zoiets waar wij thuis de schapen of varkens in vervoeren dus.
Maar goed wij verteld waar we heen wilden en hij wilde ons wel brengen voor 400 Bath (€ 10) en dan bleef hij de hele dag bij ons en zou ons bij het hotel weer afzetten. Wij mee en buiten de stad begon de weg aardig te klimmen. De ene haarspeldbocht na de andere en soms kreeg ik het gevoel dat we zouden moeten uitstappen om te duwen. En gratis dikke zwarte uitlaatgassen die door de zuiging van de auto heerlijk naar binnen dreven.
Was inderdaad een mooie tempel, maar helaas gedeeltelijk in renovatie. Wel leuk om die bouwvakkertjes op het schuine dak bezig te zien. Hoezo beveiliging, op je blote voetjes over de dakpannetjes.
Verder een prachtig uitzicht over de stad en omgeving en een heerlijke relaxte sfeer.
Terug bij de auto gevraagd of hij op de terugweg kon stoppen bij de dierentuin en hebben we daar een uurtje doorgebracht. Wat de dieren betreft was het niet echt bijzonder, maar ze hadden een hok met panda's. Daar zat er een op z'n luie gat in een stoel bamboe te eten. Geweldig.
Daarna teruggegaan naar het hotel om nog even te relaxen aan het zwembad.

s'Avonds hadden we een diner met dansshows in het Old Chang Mai Cultural Center. Verrukkelijk Thais eten en het dansen was ook leuk. Alleen, en nu zal ik wel een cultuurbarbaar zijn, alle dansen leken erg veel op elkaar. Veel gracieuze, trage bewegingen op een tingeltangel muziekje en zo. Er was ook een 'Sword dance' bij dus ik denk nu komt het tempo. Maar nee ook zwaardvechten doen ze hier heel gracieus en dan hebben ze alle tijd. Een soort klompendans, maar dan in slowmotion. Verder was het voornaamste verschil de klederdracht. Na 7 van dergelijk dansen zag je dan ook al mensen weg gaan. Wij wilden sportief blijven en hebben de hele rit uitgezeten en we werden aan het eind getracteerd op een danser met brande fakkels dat wel heel rap ging.

Dag 11
Vandaag weer een drildag. 6 uur op want we zouden om 7 uur opgepikt worden en wilden voor die tijd nog ontbijten. Vandaag zouden we een tripje gaan maken naar Chang Rai, de gouden driehoek en een paar bergdorpen. Deze keer in een behoorlijke volle minivan met airco. En dat was maar goed ook, want we hebben in totaal meer dan 500km gereden. En daarbij voornamelijk diverse marktjes bezocht waar we eigenlijk geen enkele behoefte aan hadden.
Bij de Gouden driehoek (drielandenpunt Thailand, Myanmar en Laos) vond vroeger de opiumhandel plaats. Tussen deze landen stroomt de Mekong rivier die uiteindelijk bij Vietnam in zee komt. Daar hebben we een boot genomen naar een dorpje in Laos. Hier is de bevolking beduidend armer dan in Thailand en er lopen ook veel kinderen continue te bedelen.
Daarna naar een stadje Mesai bij de grensovergang naar Myanmar. Dit was het meest noordelijke stadje van Thailand en gelukkig hadden ze ook hier weer een markt. Everybody go shopping OK. Gelukkig vonden we al snel een goede koffietent en zijn daar neergestreken.
Als laatste de twee bergdorpjes met authentieke bewonders. Wel in het eerste zowel als het tweede dorp waren welgeteld 2 authentieke bewoners die al redelijk op leeftijd waren. Wel grappig, maar beide bezoeken duurden eigenlijk niet langer dan een kwartier. Al met al een enorme afknapper en we kwamen dood moe zonder avondeten om 10 uur thuis. Nog maar even snel een hamburgertje gehaald bij de Burger King in de stad.

Dag 12
Lekker uit kunnen slapen (8 uur). Nu de spulletjes weer inpakken, want we gaan vanmiddag weg. Om 14:50 vertrekken we weer met de nachttrein naar Bangkok. Daar worden we morgenochtend opgewacht om met de auto naar Cambodja te gaan. Wordt een lange reis, want naar ik begrepen heb kan die autotocht in de regentijd wel 14 uur duren. Ben benieuwd.