Vervolg - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hans Hofman - WaarBenJij.nu Vervolg - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hans Hofman - WaarBenJij.nu

Vervolg

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

21 Augustus 2010 | Thailand, Chiang Mai

Even een paar dagen uit de lucht en in de jungle geweest en zijn we inmiddels in Chiang Mai, in het noorden van Thailand.
We gaan verder waar we gebleven waren.

Dag 5
We hadden een rondje Kanchanaburi geboekt met hotel en diverse attracties. (Net de efteling, maar dan verspreid over een gebied van 100 bij 100 km. Vroeg opstaan, want we we werden om 7:00 uur opgehaald. Snel nog een ontbijtje en uitchecken. En inderdaad om 7:00 stond een minibus klaar en werden onze koffers en wijzelf er in gepropt bij de andere passagiers. Na een uurtje werd buiten Bangkok gestopt voor 10 minuten zei de chauffeur.
Daarna kwam het ene na het andere busje aanrijden en werd een soort shuffle uitgevoerd van passagiers. Onze koffers werden direct naar het Hotel gebracht en wij zouden met anderen meegaan die dezelfde tour hadden Geen lekker idee, maar ja je hebt weinig keus.

Eerste stop was de floating Market waar we rondgepeddeld werden in een bootje en bij diverse bootjes met fruit, groente en soeveniers konden kopen.
Omdat er daarna nog wat tijd over was werd een houtbewerkings plaats bezocht waar ze prachtige meubels en wandpanelen maakten van houtsnijwerk. Maar wel een beetje moeilijk meenemen. Vervolgens bij een restaurantje een lunch van rijst, varkensvlees en groentes. En vers fruit toe.

In de middag eerst en bezoek aan de brug over de River Kwai, wat op zich niet zo spectaculair was. Wel een zielig pantertje aan een korte ketting waarmee je op de foto mocht voor 100 Baht. Niet gedaan dus, regelrechte dierenmishandeling.
Vervolgens naar de Tiger Temple waar monikken proberen het aantal tijgers op peil te houden. Begonnen met 2 welpjes van afgeschoten tijgers en nu inmiddels 24. Maar wel een beetje commercieel geworden. Je wordt bij je handje genomen door een Thaise, wat mij wel handig leek, want dan was zij het eerste voer en daarna had de tijger geen trek meer. Een tweede Thai nam je camera over en maakte foto's terwijl jij de tijgers aaide. Nu waren die zo duf als een konijn en ik had sterk de indruk dat ze zelfs niet op dat konijn zouden reageren. Maar inmiddels wel zo'n 70 foto's rijker.

Vervolgens met een tussenstop naar het Kiti Raft Hotel in een zijrivier van de Kwai. Eerst eten en daarna werden we met een longtail boot naar het eigenlijke hotel ver weg in de bush. Wel elektriciteit, airco en televisie uiteraard, maar daar was zo ongeveer alles mee gezegd. Toilet moet je doorspoelen met een pannetje water en de douche was alleen koud. Maar wel ontzettend gezellig met de andere gasten. Gezellig kletsen, ervaringen uitwisselen etc en koud bier dus goed uit te houden.
s'Nachts de jungle geluiden en soms wat getrippel over het dak of balkon aan het water.

Dag 6
De volgende morgen ontbijt en op pad naar de Erawan watervallen. Prachtig, maar wel een klim van 3 km in de broeierige hitte. Hier waren 7 levels en we hebben ze alle zeven gehad. Boven gezocht naar het stempelhok voor een bewijsje, maar die was er helaas niet. Dus ook geen medaille aan het eind. (Had ik wel verdiend vind ik).
Daarna zijn we bij level drie gaan zwemmen en dat was heerlijk met plenzend koud water en vissen die aan je lichaam knabbelden. Net een Thaise vis-massage alhoewel ik vond dat ze van sommige delen moesten blijven.

Daarna een lunch op het Hotel en verder naar de Hellfire Pass. Dat was het laatste deel van het treintraject voor de grens met Birma, of Myanmar geloof ik tegenwoordig. Het museum met de films was indrukwekkend, maar daarna zijn we zo'n kilometer of vijf langs het traject gelopen. Bleek dat we te ver waren doorgelopen en inmiddels al bijna de grens illegaal gepasseerd waren, dus weer vrolijk het zelfde pad terug over de keien met af en toe nog een oude biels. Daar de meeste bruggen allang ingestort of weggerot waren, moest je op die plekken met een trap naar beneden en weer naar boven. Zweten als een otter dus.

s'Avonds eerst lekker zwemmen in de rivier, wat best wel een onderneming was. Die stroomde namelijik als een gek en als je bij het laatste vlot het touwtje miste dreef je door naar Chang Mai of Bangkok. Daarna diner en nog wat nababbelen.

Dag 7
Lekker uitslapen want deze dag gingen we pas om 10:00 uur olifant rijden. Een geweldig avontuur, maar ik was wel blij dat ik er na een uurtje afkon. Onderweg door een bijna verticaal ravijn, waarbij je zo ongeveer uit je stoeltje gelanceerd werd en daarna natuurlijk ook weer naar boven. Terug weer hetzelfde ravijn en ik begon te twijfelen of mijn verzekering dat wel dekte. Maar hebben we gelukkig weer overleefd en mijn buikspieren hebben een gratis training gehad.
Daarna zijn we met een vlot vanaf het hotel naar het restaurant gevaren in een uurtje. lekker relaxed, maar best wel heet. Gelukkig kenden we inmiddels de meeste deelnemers en werd dit begeleid door een gezellig babbeltje onderling. Helaas geen koud bier.

Na de lunch werden we opgetrommeld om in de minivan te stappen (opgepropt tussen andere passagiers en koffers) om terug te gaan naar Bangkok. Een trip van 3 uur werd er gezegd. Daar het toen 14:00 uur was en wij de trein van Bangkok naar Chiang Mai moesten halen om 19:35 uur leek dat dus geen enkel probleem. Maar de 3 uur was tot Bangkok en daarna nog 2 uur file in Bangkok. Toch nog ruim op tijd en hebben. tegen mijn gewoonte in, nog even gauw een KFC bezocht om het buikje te vullen.

Daarna in de trein in een 2e klas coupe, wat een belevenis op zich was. s'avonds werden de bedjes voor ons klaargemaakt en konden we het grootste deel van de reis (700 km) liggend doorbrengen. Best wel redelijk comfortabel en we hebben zelfs nog geslapen.

Dag 7, nu dus
Weliswaar 2 uur te laat, kwamen we vanmorgen om 11:30 aan en zijn nu in het Holiday Garden View Guest House. Maar net iets luxer als het voorgaande hote. Begint er op te lijken dat ze mij als Back-Packer hebben ingeschaald.
En morgen gaan we een Jungle Track doen bij de bergbewoners met 1 overnachting daar. Ben benieuwd.

• 22 Augustus 2010 - 11:45

Natascha:

Klinkt allemaal tof! en wat zie ik nou KFC:| dit kan niet hoor dat gaat buiten me boekje zelfs ik ga daar nooit heen hahah. ben erg benieuwd naar alle foto's veel plezier nog ff en ik zie het al weer jullie zijn lekker bruin... niet eerlijk.
    xx natascha